Комплексна програма по Сензорна интеграция и ерготерапия

Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град разполага със съвременно оборудвана зала за сензорна интеграция и ерготерапия.

Сензорната интеграция е неврологичен процес, при който всички сетивни стимули от заобикалящия ни свят и от нашето собствено тяло се преработват, анализират, интерпретират, така че да можем да реагираме адекватно на физическите и социални ситуации, в които попадаме всеки ден/час/минута/. Този процес е неосъзнат /така както дишане, ходене и мн.др./, но е основополагащ фактор в ранното детско развитие. Дългият път, който детето изминава от утробата до структурираната среда в детската среда е свързан основно с трупане на опит-сензорен, социален, емоционален и т.н. От това как детето възприема тялото си, физическите компоненти на средата /хора, предмети, причинно-следствени връзки между тях/, зависи как ще взаимодейства с нея /как ще играе, общува, и т.н./.  Подобно на процеса на изграждане на къща, бебето поставя основите на бъдещите си способности, трупайки сензорена информация /тактилна, слухова, зрителна, проприоцептивна, вкусова, обонятелна, вестибуларна и т.н./, въз основа на която опознава тялото си, света и хората около себе си и това как да манипулира средата.

Ерготерапията се фокусира върху ежедневните дейности, чрез които децата се ангажират и активно участват в общността. Основна цел на ерготерапията е сигуряване в максимална степен на самостоятелност на лицата с физически, умствени и емоционални нарушения, както и развитие, възстановяване, поддържане, промяна на ежедневните умения за самообслужване и трудова дейност.  Ерготерапевтът подпомага компенсирането на трайно увредени функции, чрез адаптиране на домашната, училищната и работната среда.  Ерготерапевтичната интервенция има цел да осигури пълно и активно участие на хората с увреждания в обществото и да подобри качестото им на живот.


Комплексната програма по Ерготерапия и сензорна интеграция функционира от 2015 година, като до момента над 300 деца са преминали през нея. Подкрепата от ерготерапевт/сензорен терапевт се осъществява в оборудваните за целта 2 зали в сградата на РЦПППО София-град. Екипът към програмата включва ерготерапевти, сензорен терапевт, трудотерапевт, както и регулярна супервизия и консултации с психолог и логопед .

Как функционира програмата?

Програмата е краткосрочна /стандартно в рамките на 1 учебна година/ и е насочена към  комплексна подкрепа дете-родители–учител-специалист.

Стартира през месец октомври всяка учебна година с текуща група и приключва в края на май.

Основна цел е възможно най-много деца да получат достъп до Ерготерапия и сензорна терапия като част от подкрепата за личностно развитие.

Интензивността и целите на терапията се определят въз основа на прецизна оценка на потребности, среда и функциониране на всяко дете, включено в програмата.

Как да кандидатствате?

Задължително условие за кандидатстване е детето да има издадена актуална заповед за допълнителна подкрепа с включена подкрепа от ерготерапевт/сензорен терапевт /при липса може да бъде направена актуализация на заповедта, както и да посещава учебно заведение на територията на град София.

Всички желаещи могат да пускат заявление в свободен текст до Директора на РЦПППО-София-град в срок до 30.05 всяка учебна година /на място или по електронен път/.

 ВАЖНО е да посочите телефон или електронна поща, на които можем да се свържем с Вас.

В началото на месец юни се провеждат срещи с всички кандидатствали и се извежда класиране на приетите.

Сподели тази новина

Прочетете нашите новини

Областно представяне на резултатите по проект „Глас за всяко дете“

На 23.11.2022г. се проведе областно представяне на резултатите по работата на Регионален център-София-град по прилагане на Допълнителна и алтернативна комуникация по проект „Глас за всяко

ПРОЧЕТИ ОЩЕ »

Калоян Дамянов в Дарик радио за приобщаващото образование и COVID-19

Около 1000 годишно са новите случаи на деца със специални образователни потребности, разказа пред Дарик директорът на регионалният център за приобщаващо образование Калоян Дамянов.  Той

ПРОЧЕТИ ОЩЕ »