На 30-31.05.2022 г. Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София – град, съвместно с Факултет по науки за образованието и изкуствата на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ организира Столична регионална конференция „Развитие на приобщаващото образование в България: 15 години по-късно“. Конференцията се организира по повод 15 години от създаването на Регионалните центрове в България
Конференцията беше открита от Лилия Кисьова – Координатор на Сектор „Ресурсно подпомагане и прилагане на терапевтични програми на деца и ученици със специални образователни потребности“ в Регионален център за подкрепа на процеса за приобщаващо образование – София-град.
Лилия Кисьова
Сред официалните гости на събитието, приветствено слово отправиха – зам.–министъра на образованието и науката- г-жа Мария Гайдарова, Ваня Кастрева – началник на Регионално управление на образованието – София-град, Грета Ганчева – директор на Дирекция на „Приобщаващо образование“ към Министерство на образованието и науката, г-жа Цветелина Кьосева от името г-жа Елеонора Лилова – Председател на Държавната агенция за закрила на детето,
Официално приветствие поднесе зам.– министъра на образованието и науката г-жа Мария Гайдарова.От името на г-жа Елеонора Лилова – Председател на Държавната агенция за закрила на детето, приветствени думи отправи г-жа Цветелина Кьосева.В приветственото си слово, г-жа Ваня Кастрева – началник на Регионално управление на образованието – София-град, благодари на усилията на специалистите от Ргионален център-София-град за подкрепата, която оказват на децата със специални образователни потребности на територията на област София-град.Г-жа Грета Ганчева – директор на Дирекция на „Приобщаващо образование“ към Министерство на образованието и науката изтъкна, че благодарение на работата на всички участници в процеса на подкрепа на децата и учениците, България върви успешно по пътя на приобщаването.Проф. дпн Милен Замфиров – декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийски университет “Свети Климент Охридски“Д-р Калоян Дамянов – директор на Регионален център-София-град разгледа хронологията на периода от 15 години от развитието на приобщаващото образование в България, като процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик.Елизабет Харис – главен учител в приобщаващо училище Monega Primary School
На събитието участваха също представители от научната общност към ФНОИ на СУ „Св. Климент Охридски“, експерти, директори и специалисти от Регионални центрове в страната, детски градини и училища, Центрове за специална образователна подкрепа, Представители на неправителствени организации, общообразователни учители, родители, участници от родителски организации, студенти и други.
Почерпката по време на кафе-паузата и кутия с бисквитки беше осигурена за всички участници от Работилничка „Бисквитки“ – Социално предприятие, което осигурява заетост на младежи със специални образователни потребности.
След официалните приветствия, участниците в конференцията се включиха в три работни секции, в които ще продължи представянето на доклади и добри практики. Секциите са разпределени в три теми:
– Приобщаващи практики в училищна и извънучилищна среда
– Подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в риск и с изявени дарби
– Подкрепа за личностно развитие на деца със специални образователни потребности.
Доц. д-р Анна Трошева-Асенова запозна аудиторията с темата за “Адаптиране на дидактични материали и играчки за деца с двигателни затруднения”Милен Наков и Десислава Павлова от ЦСОП „П. Р. Славейков“ – гр. Плевен презентираха темата „Математиката и информационните технологии в специалната образователна подкрепа – обучение, комуникация и мултисензорно преживяване“Ерготерапията и сензорна интеграция в приобщаващото образование бе представена от Анна Динчева – сензорен терапевт в РЦ за подкрепа на процеса на приобщаващото образование-София-градЕкатерина Йовчева от ОУ “Кирил Христов” – гр. Стара Загора сподели успешната си практика за прилагане на еко образованието в математиката с доклад на тема: “Приобщаващото образование в зелената класна стая”За нагласите към включването на жестови преводачи говори ас. д-р Славина Лозанова в темата си: “Жестовият преводач в системата на приобщаващото образование”В секция „Подкрепа за личностното развитие на деца и ученици в риск и с изявени дарби“ Доц. д-р Милена Илиева презентира доклад на тема:”Предизвикателства и решения на различията в мултикултурната класна стая”.В секция „Приобщаващи практики в училищна и извънучилищна среда“ проф. д-р Неда Балканска представи темата: “Приобщаващото образование-пътуване или дестинация”Проф. дпн Мира Цветкова-Арсова и Виктория Огородник започнаха с представянето на темата: “Предизвикателства и специфика в приобщаващото образование на ученици със СОП в условия на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС)”.Ас. д-р Рая Генчева продължи с темата “Ерготерапевтични и кинезитерапевтични техники за развитие на функционални писмени захвати и графомоторни умения”Таня Иванова – рехабилитатор на слуха и говора в Регионален център-София-град сподели опита си и запозна участниците в работната група с “Ролята на рехабилитатора на слуха и говора в приобщаващото образование на деца и ученици със слухова загуба в общообразователна среда“.Д-р Цветомира Ангелова – психолог в Регионален център-София-град говори за „Приобщаващо образование за деца и ученици с емоционални и поведенчески разстройства“Борислава Асенова и Димитрийка Герасимова от 78. СУ „Христо Смирненски“ – гр. Банкя споделиха добри практики с аудиторията в Секция „Приобщаващи практики в училищна и извънучилищна среда“Всеки може да бъде приобщен. Един успешен модел за приобщаване и личностно развитие в първия по рода си в България център за деца със синдром на Даун – Клуб „ВСЕКИ МОЖЕ“ представен от Надежда Тодорова.Презентацията на Деница Димитрова – ерготерапевт в Регионален център -София-град беше за “Приложението на Nine hole peg test в приобщаващото образование при деца от аутистичния спектър”.Проф. д-р Емилия Евгениева от Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ представи „Картографиране на система за супервизия на педагогическите специалисти“Фотинка Краева и Красимира Димитрова-Митева представиха опита на Регионален център – Бургас и темата “Подкрепа за личностно развитие на деца със специални образователни потребности”.Съвместна презентация направиха специалистите работещи с деца и ученици с нарушено зрение от Регионален център Враца и Регионален център – София-град, Илияна Киркова и Виктория Огородник с темата „Предизвикателства и перспективи в използването на специализираното устройство за изкуствено зрение OrCam MyEye 2.0Кристина Давчева и Павлина Дескова от ЦСОП “П.Р. Славейков” – гр. Плевен разгледаха възможностите за „Предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на ученици със специални образователни потребности с множество увреждания в ОРЕС“Допълнителната подкрепа в дигитална среда беше представена от Марина Жеркова-Арнаутска – ресурсен учител в Регионален център-София-град.Мартин Христов от Регионален център-София-град запозна присъстващите в работната секция с онлайн интерактивната платформа за предоставяне на адаптирано учебно съдържание и видео ресурси за деца със специални образователни потребности “Подкрепи ме“Д-р Николай Бонев – психолог в Регионален център-София град говори за „Влиянието на психичната травма върху срещата между родители и специалисти при оказването на методическата подкрепа от регионалните екипи за подкрепа на личностното развитие“.Доц. д-р Пенка Шапкова представи темата „Проектиране на индивидуални образователни маршрути за деца с невроразвитийни нарушения в предучилищна възраст“Темата за “Приобщаващата интелигентност” бе представена от д-р Александър Кръстев – психолог в Регионален център гр. ПлевенРая Рачева Попова запозна участниците с темата за “Приказката като форма на общуване и социализация при възрастни с комуникативни нарушения”Туба Йозтюрк представи работата на Европейски корпус за солидарност в Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образованиеЕлектронни учебни ресурси по физическо възпитание и спорт при обучение на ученици със СОП в ОРЕС бяха представени в доклад на Владимир Иванов от ЦСОП „П.Р.Славейков“ – гр. Плевен.Ваня Рачева говори за “Развитието на процеса на приобщаващо образование чрез предоставянето на методическа подкрепа от мобилна група на РЕПЛР към РЦПППО – София-град”
Калина Христова, Невена Николова и Мария Младенова-заместник директори по учебната дейност в Регионален център София-град представиха “Приобщаваща среда, квалификацията на специалистите и работата с родителите – ключови фактори за предоставяне на качествена допълнителна подкрепа в РЦПППО – София-град”.
За приобщаващата среда и успешното екипно сътрудничество между специалистите от ДГ 85 “Родина” и РЦПППО-София-град, по време на своята презентация екипът от ЗДУД на РЦПППО – София-град представи кратък филм за споделяне на добри практики в сферата на приобщаващото образование.
На втория ден от конференцията бяха организирани три работни визити, в които участниците имаха възможност да наблюдават добри практики в общообразователна среда и демонстрация в зала за сензорна интеграция и ерготерапия.
Групата, която посети Комплексна програма по Ерготерапия и сензорна интеграция в Регионален център – София-град имаше възможността да наблюдава терапевтична сесия в основната зала. Заедно с цялостната организация и дейности в програмата, участниците се запознаха и с основните цели на терапията, структурата на сесиите, използване на материалите и др.
Естествено възникна и дискусия свързана с практическото приложение на Ерготерапията в приобщаващото образование, както и стратегии за пренасяне на терапевтични опит в образователния процес.
Визитата в 37 СУ „Райна Княгиня“- гр. София започна с топло посрещане на участниците от конференцията. След кратко представяне на ЕПЛР, бяха споделени практики и политики за работа с деца със специални образователни потребности. Гостите имаха възможността на място да се запознаят с работата на специалистите при индивидуални занятия с учениците. Също така наблюдаваха как протича съвместен урок (учител и специалист) в класната стая и включването на ученик на допълнителна подкрепа в него.
Посещението в 140 СУ „Иван Богоров“ протече с изключително добра организация. Директорът, г-жа Мая Зафирова разказа на участниците за развитието на училището, броя на паралелките от всички етапи на образование и за организацията на работата с учениците със специални образователни потребности. Посетени бяха всички кабинети и класните стаи, въпреки че в момента се провеждаха учебни часове с учениците и терапевтичната дейност на специалистите.
Всички гости останаха впечатлени от материалната база и осигурените материали, както и от организацията на пространствата на специалистите и най-вече на класната стая на г-н Константин Поборников – учител по английски език, който същевремнно притежава допълнителна квалификация в сферата на ресурсното подпомагане и работи успешно и с децата на допълнителна подкрепа в класовете, на които преподава.
След приятната разходка, гостите бяха поканени да разгледат документация на учениците със СОП в кабинета на г-жа Зафирова и да дискутират по различни въпроси. Показана беше и актовата зала на училището, където се провеждаха репетиции по народни танци с учениците от профилираната паралелка.
На 26 септември във Френския културен център се състоя представяне на пилотен проект на Столичния общински съвет за създаване на пространства за интензивна допълнителна подкрепа
СПЕЦИАЛНА СЕРТИФИЦИРАЩА ЦЕРЕМОНИЯ със 170 обучители на екипи за подкрепа на личностно развитие от цялата страна. Удостоверенията бяха връчени от Деница Сачева, заместник-министър на образованието
Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град съвместно с Националната асоциация на ресурсните учители организират Европейска конференция на тема: „Ресурсните учители