На 30-31.05.2022 г. Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София – град, съвместно с Факултет по науки за образованието и изкуствата на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ организира Столична регионална конференция „Развитие на приобщаващото образование в България: 15 години по-късно“. Конференцията се организира по повод 15 години от създаването на Регионалните центрове в България
Конференцията беше открита от Лилия Кисьова – Координатор на Сектор „Ресурсно подпомагане и прилагане на терапевтични програми на деца и ученици със специални образователни потребности“ в Регионален център за подкрепа на процеса за приобщаващо образование – София-град.
Лилия Кисьова
Сред официалните гости на събитието, приветствено слово отправиха – зам.–министъра на образованието и науката- г-жа Мария Гайдарова, Ваня Кастрева – началник на Регионално управление на образованието – София-град, Грета Ганчева – директор на Дирекция на „Приобщаващо образование“ към Министерство на образованието и науката, г-жа Цветелина Кьосева от името г-жа Елеонора Лилова – Председател на Държавната агенция за закрила на детето,
Официално приветствие поднесе зам.– министъра на образованието и науката г-жа Мария Гайдарова.От името на г-жа Елеонора Лилова – Председател на Държавната агенция за закрила на детето, приветствени думи отправи г-жа Цветелина Кьосева.В приветственото си слово, г-жа Ваня Кастрева – началник на Регионално управление на образованието – София-град, благодари на усилията на специалистите от Ргионален център-София-град за подкрепата, която оказват на децата със специални образователни потребности на територията на област София-град.Г-жа Грета Ганчева – директор на Дирекция на „Приобщаващо образование“ към Министерство на образованието и науката изтъкна, че благодарение на работата на всички участници в процеса на подкрепа на децата и учениците, България върви успешно по пътя на приобщаването.Проф. дпн Милен Замфиров – декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийски университет “Свети Климент Охридски“Д-р Калоян Дамянов – директор на Регионален център-София-град разгледа хронологията на периода от 15 години от развитието на приобщаващото образование в България, като процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик.Елизабет Харис – главен учител в приобщаващо училище Monega Primary School
На събитието участваха също представители от научната общност към ФНОИ на СУ „Св. Климент Охридски“, експерти, директори и специалисти от Регионални центрове в страната, детски градини и училища, Центрове за специална образователна подкрепа, Представители на неправителствени организации, общообразователни учители, родители, участници от родителски организации, студенти и други.
Почерпката по време на кафе-паузата и кутия с бисквитки беше осигурена за всички участници от Работилничка „Бисквитки“ – Социално предприятие, което осигурява заетост на младежи със специални образователни потребности.
След официалните приветствия, участниците в конференцията се включиха в три работни секции, в които ще продължи представянето на доклади и добри практики. Секциите са разпределени в три теми:
– Приобщаващи практики в училищна и извънучилищна среда
– Подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в риск и с изявени дарби
– Подкрепа за личностно развитие на деца със специални образователни потребности.
Доц. д-р Анна Трошева-Асенова запозна аудиторията с темата за “Адаптиране на дидактични материали и играчки за деца с двигателни затруднения”Милен Наков и Десислава Павлова от ЦСОП „П. Р. Славейков“ – гр. Плевен презентираха темата „Математиката и информационните технологии в специалната образователна подкрепа – обучение, комуникация и мултисензорно преживяване“Ерготерапията и сензорна интеграция в приобщаващото образование бе представена от Анна Динчева – сензорен терапевт в РЦ за подкрепа на процеса на приобщаващото образование-София-градЕкатерина Йовчева от ОУ “Кирил Христов” – гр. Стара Загора сподели успешната си практика за прилагане на еко образованието в математиката с доклад на тема: “Приобщаващото образование в зелената класна стая”За нагласите към включването на жестови преводачи говори ас. д-р Славина Лозанова в темата си: “Жестовият преводач в системата на приобщаващото образование”В секция „Подкрепа за личностното развитие на деца и ученици в риск и с изявени дарби“ Доц. д-р Милена Илиева презентира доклад на тема:”Предизвикателства и решения на различията в мултикултурната класна стая”.В секция „Приобщаващи практики в училищна и извънучилищна среда“ проф. д-р Неда Балканска представи темата: “Приобщаващото образование-пътуване или дестинация”Проф. дпн Мира Цветкова-Арсова и Виктория Огородник започнаха с представянето на темата: “Предизвикателства и специфика в приобщаващото образование на ученици със СОП в условия на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС)”.Ас. д-р Рая Генчева продължи с темата “Ерготерапевтични и кинезитерапевтични техники за развитие на функционални писмени захвати и графомоторни умения”Таня Иванова – рехабилитатор на слуха и говора в Регионален център-София-град сподели опита си и запозна участниците в работната група с “Ролята на рехабилитатора на слуха и говора в приобщаващото образование на деца и ученици със слухова загуба в общообразователна среда“.Д-р Цветомира Ангелова – психолог в Регионален център-София-град говори за „Приобщаващо образование за деца и ученици с емоционални и поведенчески разстройства“Борислава Асенова и Димитрийка Герасимова от 78. СУ „Христо Смирненски“ – гр. Банкя споделиха добри практики с аудиторията в Секция „Приобщаващи практики в училищна и извънучилищна среда“Всеки може да бъде приобщен. Един успешен модел за приобщаване и личностно развитие в първия по рода си в България център за деца със синдром на Даун – Клуб „ВСЕКИ МОЖЕ“ представен от Надежда Тодорова.Презентацията на Деница Димитрова – ерготерапевт в Регионален център -София-град беше за “Приложението на Nine hole peg test в приобщаващото образование при деца от аутистичния спектър”.Проф. д-р Емилия Евгениева от Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ представи „Картографиране на система за супервизия на педагогическите специалисти“Фотинка Краева и Красимира Димитрова-Митева представиха опита на Регионален център – Бургас и темата “Подкрепа за личностно развитие на деца със специални образователни потребности”.Съвместна презентация направиха специалистите работещи с деца и ученици с нарушено зрение от Регионален център Враца и Регионален център – София-град, Илияна Киркова и Виктория Огородник с темата „Предизвикателства и перспективи в използването на специализираното устройство за изкуствено зрение OrCam MyEye 2.0Кристина Давчева и Павлина Дескова от ЦСОП “П.Р. Славейков” – гр. Плевен разгледаха възможностите за „Предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на ученици със специални образователни потребности с множество увреждания в ОРЕС“Допълнителната подкрепа в дигитална среда беше представена от Марина Жеркова-Арнаутска – ресурсен учител в Регионален център-София-град.Мартин Христов от Регионален център-София-град запозна присъстващите в работната секция с онлайн интерактивната платформа за предоставяне на адаптирано учебно съдържание и видео ресурси за деца със специални образователни потребности “Подкрепи ме“Д-р Николай Бонев – психолог в Регионален център-София град говори за „Влиянието на психичната травма върху срещата между родители и специалисти при оказването на методическата подкрепа от регионалните екипи за подкрепа на личностното развитие“.Доц. д-р Пенка Шапкова представи темата „Проектиране на индивидуални образователни маршрути за деца с невроразвитийни нарушения в предучилищна възраст“Темата за “Приобщаващата интелигентност” бе представена от д-р Александър Кръстев – психолог в Регионален център гр. ПлевенРая Рачева Попова запозна участниците с темата за “Приказката като форма на общуване и социализация при възрастни с комуникативни нарушения”Туба Йозтюрк представи работата на Европейски корпус за солидарност в Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образованиеЕлектронни учебни ресурси по физическо възпитание и спорт при обучение на ученици със СОП в ОРЕС бяха представени в доклад на Владимир Иванов от ЦСОП „П.Р.Славейков“ – гр. Плевен.Ваня Рачева говори за “Развитието на процеса на приобщаващо образование чрез предоставянето на методическа подкрепа от мобилна група на РЕПЛР към РЦПППО – София-град”
Калина Христова, Невена Николова и Мария Младенова-заместник директори по учебната дейност в Регионален център София-град представиха “Приобщаваща среда, квалификацията на специалистите и работата с родителите – ключови фактори за предоставяне на качествена допълнителна подкрепа в РЦПППО – София-град”.
За приобщаващата среда и успешното екипно сътрудничество между специалистите от ДГ 85 “Родина” и РЦПППО-София-град, по време на своята презентация екипът от ЗДУД на РЦПППО – София-град представи кратък филм за споделяне на добри практики в сферата на приобщаващото образование.
На втория ден от конференцията бяха организирани три работни визити, в които участниците имаха възможност да наблюдават добри практики в общообразователна среда и демонстрация в зала за сензорна интеграция и ерготерапия.
Групата, която посети Комплексна програма по Ерготерапия и сензорна интеграция в Регионален център – София-град имаше възможността да наблюдава терапевтична сесия в основната зала. Заедно с цялостната организация и дейности в програмата, участниците се запознаха и с основните цели на терапията, структурата на сесиите, използване на материалите и др.
Естествено възникна и дискусия свързана с практическото приложение на Ерготерапията в приобщаващото образование, както и стратегии за пренасяне на терапевтични опит в образователния процес.
Визитата в 37 СУ „Райна Княгиня“- гр. София започна с топло посрещане на участниците от конференцията. След кратко представяне на ЕПЛР, бяха споделени практики и политики за работа с деца със специални образователни потребности. Гостите имаха възможността на място да се запознаят с работата на специалистите при индивидуални занятия с учениците. Също така наблюдаваха как протича съвместен урок (учител и специалист) в класната стая и включването на ученик на допълнителна подкрепа в него.
Посещението в 140 СУ „Иван Богоров“ протече с изключително добра организация. Директорът, г-жа Мая Зафирова разказа на участниците за развитието на училището, броя на паралелките от всички етапи на образование и за организацията на работата с учениците със специални образователни потребности. Посетени бяха всички кабинети и класните стаи, въпреки че в момента се провеждаха учебни часове с учениците и терапевтичната дейност на специалистите.
Всички гости останаха впечатлени от материалната база и осигурените материали, както и от организацията на пространствата на специалистите и най-вече на класната стая на г-н Константин Поборников – учител по английски език, който същевремнно притежава допълнителна квалификация в сферата на ресурсното подпомагане и работи успешно и с децата на допълнителна подкрепа в класовете, на които преподава.
След приятната разходка, гостите бяха поканени да разгледат документация на учениците със СОП в кабинета на г-жа Зафирова и да дискутират по различни въпроси. Показана беше и актовата зала на училището, където се провеждаха репетиции по народни танци с учениците от профилираната паралелка.
За поредна година Регионален център-София-град стартира своята „ЛЯТНА ПРОГРАМА за деца и ученици със специални образователни потребности“. Инициативата има за цел да осигури полезни занимания
Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град организира ЛЯТНА ПРОГРАМА за деца и ученици със специални образователни потребности от подготвителна група до IV клас.
Петя Атанасова от РЦПППО-София-град беше сред специалните гости на приема на президента Румен Радев по случай 24 Май – ден на българската просвета и култура