д-р Калоян Дамянов: „Трябва да изградим приобщаваща култура в класната стая“

Директорът на РЦПППО София – град д-р Калоян Дамянов даде специално интервю пред БНР. Той сподели визията си за по-добра интеграция в образованието на децата със СДВХ.

“Когато говорим за приобщаване на деца със СДВХ и други затруднение не е удачен подходът, който ги сепарира в отделни групи. Това създава допълнително бариери пред тяхното включване в общообразователната среда. Затова нашите стратегии за подкрепа са свързани с конкретни маркери, които са свързани със съответното поведение“, каза той.

Целта на методиката е да бъде полезна и на учителите.

“Разглеждаме СДВХ като статистично поведение, което изисква определена подготовка от страна на общообразователния учител и тук са насочени нашите усилия. Друг важен момент е самата функционална оценка. От миналата година в България прилагаме модел на функционална оценка, който е по стандарт на СЗО“, заяви Дамянов.

В страната ни има проблем със самата медицинска експертиза, която е свързана с децата със СДВХ, твърди Дамянов.

“В България ние имаме проблем с диагностиката. Класната стая не може да бъде диагностична школа, която да прецени къде точно са първоначалните причини на СДВХ в едно дете. Първо имаме проблем с медицинската експертиза. Голяма част от децата със СДВХ въобще не разполагат с медицински документ, където да е известна каквато и да е диагноза, а още по-малко са дадени подобни детайли в медицинската експертиза. За да имаме изисквания към учителите да работят в тази посока и да разпознават тези специфични особености, които са свързани с работата на мозъчната кора, но това изисква допълнителен капацитет в образователната система, а такъв на този етап няма“, допълни специалистът.

Европейските практики в тази сфера трябва да се спазват, защото те са доказали своята ефективност.

“Опитът и практиката в другите европейски страни показват, че това не е присъщо за училището като институция. В България имаме практика да имаме адекватна невралгична подкрепа. Имаме няколко много добри детски психолози. При такъв случай ние имаме добър инструмент, който да надгради върху плана за подкрепа, а когато не разполагаме с такава информация тогава родителят е този, който може да заведе детето си на медицински специалист и да получи съответен медицински документ“, сподели Дамянов.

Специалистите са недостатъчно и това създава пречки в процеса на приобщаването.

“Нас ни затруднява недостатъчният брой специалисти. Поради тази особеност ние предложихме на МОН допълнителната подкрепа да се раздели на три нива – ниска, средна, висока. Това ще помогне за много по-добрата индивидуална оценка. Спрямо нея училищният екип ще може да реализира своята дейност. Аз съм съгласен, че в българската образователна система понякога няма достатъчно подготовка от страна на учителите. Заради това ние предлагаме различни обучения в тази посока“, каза Дамянов.

“В България има един модел, който ние се опитваме да променим. Това е, че ресурсният учител работи в голямата си част извън класната стая. Всъщност работата му трябва да бъде в класната стая. Към момента вървят и обученията на учителите по ръководството. Абсолютно споделям факта, че децата със СДВХ имат нужда от подкрепа, както и много други деца със СОП. Ние първо трябва да изградим приобщаваща култура в класната стая. Дали имаме дете със СДВХ, СОП, аутистичен спектър или Даун, ние говорим за подход от учителите, които трябва да познават тези общи различия. Аз работя почти 20 години в тази система и виждам. От 15 години говоря за изграждането на защитено пространство вътре в класната стая, тих кът, но виждаме, че едва сега започна да се разчупва класната среда“, допълни той.

Сподели тази новина

Прочетете нашите новини

Осигуряване на специалисти за допълнителна подкрепа за учебната 2023/2024 година

РЦПППO-София-град започна прием на заявки за осигуряване на ресурсни учители, психолози, логопеди и други специалисти за работа с деца и ученици със специални образователни потребности

ПРОЧЕТИ ОЩЕ »

С обич и грижа към природата премина третата седмица от Лятната програма на Регионален център- София-град

Третата седмица от Лятната програма на Регионален център-София-град беше „Аз обичам природата“. Ресурсните специалисти, заедно с децата, участваха в най-разнообразни инициативи, свързани с опазването на

ПРОЧЕТИ ОЩЕ »

РЦПППО-София-град проведе онлайн семинар посветен на Международната седмица на глухите хора

Във връзка с отбелязването на Международната седмица на глухите хора РЦПППО-София-град проведе информационен онлайн семинар на тема „Жестовият език като средство за ДАК“. В събитието

ПРОЧЕТИ ОЩЕ »