8000 деца и ученици от уязвими групи годишно се връщат обратно в училище чрез Механизма за обхват. Нашата цел е не просто еднократното им връщане, а тяхното трайно приобщаване. Това каза заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева при откриването на конференцията „Ромската общност и приобщаващото образование: Предизвикателства и възможности“.
По думите ѝ уязвимите групи са скритият потенциал на България, а уязвимостта има много измерения. Уязвими могат да са деца, чиито родители са в чужбина и се отглеждат от роднини, които живеят в поколения на бедност или в среда на насилие вкъщи. Mогат да бъдат и деца, които не са защитени в дигиталното пространство и могат да станат жертва на престъпления в дигитална среда.
„Устойчиви резултати в образованието ще постигнем само тогава, когато работим със семейството и с уязвимостта там, където я има“, изтъкна Наталия Митева. Тя посочи, че чрез различни механизми Министерството на образованието и науката подкрепя образователните институции за допълнителни занимания по български език за деца, които имат затруднения, както и за осигуряване на възнаграждение за персонала за обхват и превенция на отпадането, включително на образователни медиатори и асистенти на учителя.
През тази учебна година са осигурени над 36 млн. лева от бюджета на МОН за работа с деца и ученици от уязвими групи. Отделно над 75 000 родители и деца от градини и яслени групи ще получат подкрепа по проект „Силен старт“, който се реализира от МОН и е финансиран по програма „Образование“. По програма „Образование“ се финансира и новият проект „Успех за теб“. Той е насочен основно към ученици от 1. до 7. клас и дава възможност на училищата чрез различни дейности да помогнат на учениците с ниски резултати да подобрят успеха си.
„Целта на всички тези инвестиции и програми е всяко българско дете да има успешна реализация, щастлив и достоен живот в България, независимо от какво семейство произхожда и къде се намира“, изтъкна Наталия Митева. Тя подчерта, че МОН работи в тясно сътрудничество с неправителствения и експертен сектор за адресиране на уязвимостта и за образователното приобщаване на ромската общност. Важни партньори на МОН в тези дейности са УНИЦЕФ, Тръст за социална алтернатива, Амалипе, Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етнчиески малцинства и др.
Директорът на Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование – София-град д-р Калоян Дамянов отбеляза, че България е страната с най-многобройно ромско население след Румъния. По думите му в приобщаващото образование всичко започва първо в общността и гражданския сектор, а политиките са последващи. Министерството на образованието и науката е осигурило 1180 медиатори, които да работят с родителите и общността.
Статията а е публикувана в МОН на адрес: